تاریخ آخرین بازبینیدر مورخه
تاریخ آخرین اصلاحدر مورخه July 10, 2017.
انجمن سرطان آمریکا (ACS) اخیرا اصول راهنمای جدیدی برای غربالگری سرطان سینه منتشر کرده که توصیه می نماید زنان با ریسک متوسط سرطان سینه تا سن 45 سالگی برای اولین ماموگرام و انجام آزمایش سالانه بعد از این سن منتظر باشند و از سن 55 سالگی هر دو سال یکبار این آزمایش را انجام دهند. قبلا، ACS ماموگرام سالانه را که در سن 40 سالگی شروع می شد، توصیه کرده بود.
توصیه های جدید که در 20 اکتبر سال 2015 در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، بر اساس بررسی خارجی درخواست شده توسط ACS از اطلاعات جدید بر روی ماموگرام ها بود. طبق گفته دکتر ریچارد سی. وندر (MD) مسئول ارشد کنترل سرطان این انجمن، "این کمیته تمامی شواهد و مدارک را در طی چند ماه مورد بررسی قرار داد، کار سختی از متعادل کردن مزایا و مضرات انجام داد و هم اکنون موجب تغییرات در اصول راهنما و انتشار آن شده است."
اصول راهنمای جدید، بررسی های بالینی سینه (CBE) انجام شده توسط پزشکان را توصیه نمی کند. توصیه ها برای بررسی شخصی در هیچ کدام از اصول راهنما وجود ندارد و مورد بررسی قرار نگرفته است. با این حال ACS درخواست می کند که زنان با ظاهر و شکل سینه آشنا شوند و فورا در مورد تغییرات ایجاد شده در آن به پزشک خود گزارش نمایند.
طبق گزارش ACS، زنان دارای ریسک بالاتر از حد متوسط سرطان سینه، بدلیل عواملی مثل پیشینه خانوادگی یا شخصی از سرطان سینه، جهش BRCA یا پیشینه رادیوتراپی قفسه سینه در سنین پایین باید با پزشک خود در مورد زمان آغاز غربالگری و نیز نحوه و فواصل انجام آن مشورت نمایند. زنان با ریسک بالا (20 تا 25 درصد یا بالاتر) باید ماموگرامی و MRI سالانه انجام دهند.
طبق اشارات ACS، دلیل تغییرات عمده برای زنان با ریسک متوسط، به حداقل رساندن آسیب ها می باشد. هر دوی بررسی های دستی سینه و ماموگرامی می توانند موجب آزمایشات پیگیری مثل نمونه برداری شوند که می تواند منجر به اضطراب یا ریسک شود اما سرطان را شناسایی نکند. این بررسی ها همچنین می توانند تومورهای کوچک را شناسایی کنند که ممکن است به بیماری تهدیدکننده ای مبدل نشوند اما درمان آنها دارای ریسک های خاص خود است که در موارد نادر موجب ریسک مرگ ناشی از جراحی یا شیمی درمانی می شود.
به گفته دکتر وندر، ACS سن 45 سالگی را بعنوان سن آغاز ماموگرامی تعیین کرده زیرا این سن زمانی است که مزایا اساسا از مضرات آن از نظر بروز سرطان بیشتر است. سرطان سینه در زنان کمتر از 45 سال به اندازه ای شایع نیست که ماموگرامی را بتوان برای آن گروه سنی لحاظ کرد.
تا سن 55، بیشتر زنان به دوران یائسگی وارد شده اند و تومورهای سینه خطر جدی را نخواهد داشت. به گفته الیزابت تی.اچ. فونتام (MPH,DrPH- رئیس دانشکده سلامت عمومی در دانشگاه لویزیانا و عضو گروه توسعه اصول راهنمای ACS)، "با ورود یک زن به سن 55، غربالگری هر دو سال یکبار بسیاری از منافع غربالگری سالانه را با ریسک های پایین تر حفظ خواهد کرد." با این که اصول راهنمای جدید عموما غربالگری کمتری را برای زنان با ریسک متوسط پیشنهاد می کنند، ACS آزادی انتخاب شخصی را برای افراد لحاظ کرده است. زنان ممکن است غربالگری با ماموگرام را در سن 40 سال شروع کنند و برخی ممکن است تصمیم به ادامه ماموگرام سالانه به جای انجام آزمایش هر دوسال یکبار در 55 سالگی بگیرند. زنان باید تصمیمات خود را با پزشکان برای درنظرگیری معایت و مزایای ماموگرام قبلاز تصمیم گیری برای اقدام به آزمایش، اطلاع دهند.
و با اینکه اصول راهنمای جدید مبتنی بر آخرین شواهد و مدارک است، اما آنها را بعنوان آخرین نکات در مورد غربالگری سرطان سینه لحاظ نکنید. مقاله ای در نیویورک تایمز در مورد توصیه های جدید اشاره می کند که این عمل انجمن سرطان آمریکا "به نظر می رسد که مسئله را حل نکرده باشد" زیرا برخی از سازمان های دیگر در مورد ماموگرامی توصیه می کنند، که شامل آزمایشات زودتر و بیشتر از موارد منتشر شده است. (برای جزئیات، به مقالات غربالگری سرطان سینه برای افراد بالغ، بزرگسالان و افراد 50 سال و بالاتر مراجعه کنید.)
طبق گزارش نیویورک تایمز، کنفرانسی در ژانویه برگزار خواهد شد که گروه های مختلفی با توصیه های مدنظر در مورد ماموگرامی گردهم می آیند، که شامل ACS، کالج آمریکایی متخصصین زایمان و بیماری های زنان (ACOG) و نیروی کاری خدمات پیشگیری آمریکا (USPSTF)، یک گروه مشورتی منصوب توسط دپارتمان خدمات سلامت و انسانی آمریکا است که برای بحث در مورد انتشار اصول راهنمای سازگار خواهد بود.
به گزارش نیویورک تایمز، حتی اگر گروه های مختلف در مورد اصول راهنما توافق داشته باشند، احتمال دارد که به مدت چند سال پابرجا باشد. تجهیزات جدید تصویربرداری از سینه، آزمایشات ژنتیک برای سرطان سینه و درمان سرطان سینه همگی در حال توسعه و پیشرفت بوده و می توانند محاسبات را در چند سال آتی در مورد زمان و فواصل انجام غربالگری تغییر دهند.
منابع
Simon, Stacy. American Cancer Society Releases New Breast Cancer Guidelines. October 20, 2015. Available online at http://www.cancer.org/cancer/news/news/american-cancer-society-releases-new-breast-cancer-guidelines. Accessed October 27, 2015.
American Cancer Society. Breast Cancer Prevention and Detection. Available online at http://www.cancer.org/cancer/breastcancer/moreinformation/breastcancerearlydetection/breast-cancer-early-detection-acs-recs. Accessed October 27, 2015.
Breast Cancer Screening for Women at Average Risk. Journal of the American Medical Association. October 20, 2015, vol. 314, No. 15. Available online at http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2463262. Accessed on October 27, 2015.
Grady, Denise. American Cancer Society, in a Shift, Recommends Fewer Mammograms. The New York Times. October 20, 2015. Available online at http://www.nytimes.com/2015/10/21/health/breast-cancer-screening-guidelines.html. Accessed October 27, 2015.