Pregnancy home test
Image credit: CDC, Amanda Mills
تاریخ آخرین بازبینیدر مورخه
تاریخ آخرین اصلاحدر مورخه November 15, 2017.

شما می توانید از مزایای آزمایش در منزل __ راحتی ، حریم خصوصی، کنترل __ بهره مند شوید به شرط اینکه درباره مزایا و معایب آن آگاهی خود را بالا ببرید.

اگر شما اخیراً به داروخانه ها رفته باشید، ممکن است متوجه افزایش در تعداد آزمایشهای پزشکی که می توانید در حریم خصوصی منزلتان استفاده کنید شده باشید. پیشرفت در فناوری آزمایش ها - و تغییر نگرش به سمت مسئولیت بیماران برای مراقبت های سلامتی خود - آزمایشات در منزل را تبدیل به یک بازار رو به رشد و میلیارد دلاری در جهان کرده است. در حقیقت کلمه "بیمار" خود تدریجا در حال محو شدن است - افرادی مثل شما، کسانیکه عادت داشتند خود را بیمار تصور کنند، اکنون نام خود را بعنوان "مصرف کنندگان"ی می شنوند که مسئولیت مراقبت های بهداشتی خود را بر عهده می گیرند.

دکتر جیمز اچ نیکولز بیان می کند که " مردم امروزه تنها با گفتن اینکه "همه چیز خوب است" راضی نمی شوند" " آنها می خواهند عدد دقیق [نتیجه آزمایش] را بدانند و اینکه به چه معنی است"


دکنر نیکولز، کسیکه مدیریت آزمایشگاه شیمی بالینی را در دانشکده پزشکی دانشگاه واندربیلت بر عهده دارد، بیان می کند، شما باید همچنان در زمان خرید تستهای آزمایشگاهی بدون نسخه هوشیار باشید-- گاهی اینها انتخاب بین راحتی و کیفیت است.

دکتر نیکولز خاطر نشان می کند که " آزمایشاتی که شما از سوپر مارکت محلتان می خرید می توانند از کیفیتی مشابه آنچه که ما در بیمارستانها در کنار بالین بیماران انجام می دهیم برخوردار باشند" " اما نه لزوما از کیفیتی برابر با انجام آزمایش در آزمایشگاه" برخوردارند.

پرستاران، تکنسینهای اورژانس پزشکی و متخصصین آزمایشگاهی باید در زمینه پروسه آزمایش، ابزارهایی که برای انجام آزمایش استفاده می شود و آزمایشات کنترل کیفیت آموزش دیده و گواهینامه اخذ نمایند. این الزامات برای مصرف کنندگانی که ازمایشهای خانگی می خرند نیاز نمی باشد، حتی آنهایی که بوسیله پزشکان شان توصیه و تجویز شده اند.

با این حال این آزمایشات، به ویژه آنهایی که برای پایش بیماریهایی مثل دیابت طراحی شده اند، در کیفیت زندگی شما مهم هستند اگر شما با یک بیماری مزمن زندگی می کنید. آزمایش قند خانگی، برای مثال، به شما اجازه می دهد تا سطح قند خون خود را پایش نموده و بر اساس آن رژیم غذایی و داروهای خود را تنظیم نمایید، بدون اینکه مجبور باشید مکرراً به آزمایشگاه بروید یا در معرض ریسک افزایش و کاهش مضر سطح قند خون خود باشید.

مسلماً آزمایش های خانگی فواید زیادی را ارائه می دهند. اما همچنین مهم است که مزایا و معایب بالقوه بین کیفیت و راحتی را سنجیده و برای حفاظت از خود در برابر آزمایشات ساختگی و تقلبی، احتمال نتایج غلط و عدم آموزش دیدن خود برای استفاده از این تستها، قدم هایی را بردارید.

Accordion Title
درباره آزمایشات خانگی
  • آزمایشاتی که جهت استفاده در منزل در دسترس هستند

    تستهای خانگی می تواند برای غربالگری، تشخیص یا نظارت بر بیماریها استفاده گردند. اکثرا بدون نسخه (OCT) در سوپرمارکتهای محلی یا داروخانه ها یا درخواست مستقیم از کارخانه سازنده آن از طریق اینترنت، تلفن یا پست در دسترس می باشند، هرچند تعداد اندکی از تستهای خانگی باید توسط پزشک تجویز گردند (برای مثال آنهایی که برای نظارت ضد انعقادها استفاده می شوند)

    انواعی از آزمایشات وجود دارند که بوسیله اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) جهت استفاده خانگی تأئید شده اند. برخی از آنها برای غرباگری نظیر تست های بارداری، تست های هپاتیت C، آزمایشات دارویی یا آزمایشات خون پنهان در مدفوع برای سرطان روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. بقیه، آزمایشات نظارتی مانند تست های کلسترول، زمان پروترومبین برای رقت خون و لختگی و قند خون برای دیابت هستند.

    برخی تست های خانگی مانند آن دسته که برای بارداری یا قند خون هستند، نتایج فوری می دهند. سایر آنها به عنوان ابزارهای جمع آوری عرضه می شوند - شما از این ابزار جهت جمع آوری یک نمونه استفاده می کنید (بعنوان مثال، ادرار یا مدفوع) و سپس آن ابزار حاوی نمونه را به آزمایشگاه جهت ارزیابی پست می کنید. بعنوان مثال، در حال حاضر دو تست خانگی تأئید شده با FDA برای HIV، ویروس عامل بیماری ایدز وجود دارد. یک آزمایش نتایج را در خانه طی 20 دقیقه آماده می کند. تست دوم نیاز دارد که شما نمونه اندکی از خون را با خراش انگشت خود در خانه و جمع آوری قطره ای از خون بر یک کاغذ صافی مخصوص جمع آوری کرده و سپس برای سنجش به آزمایشگاه بفرستید.

    کیتهای جمع آوری خانگی که به آزمایشگاه جهت بررسی ارسال می شوند شامل آزمایش آلرژی برای آلرژنهای خانگی، هپاتیت C ، میکروآلبومین برای غربالگری بیماریهای کلیوی، TSH برای عملکرد تیروئید، آزمایش بررسی نسبت پدر و مادری و آزمایش PSA برای غربالگری سرطان پروستات می باشند.

    نتایج آزمایشات معمولا ظرف مدت 1 یا 2 هفته پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه در دسترس می باشند.

    لینکهای مفید

  • راحت، بموقع ،اما نه لزوماً عالی

    هرچند آزمایشات خانگی راحتی، حریم خصوصی و نتایج "زمان حقیقی" را ارائه می دهند، نتایج آنها برای اطلاع شخصی شماست. آنها صلاحیت نتایج آزمایشهای رسمی را ندارند که می تواند در سابقه پزشکی شما ثبت گردد یا توسط پزشک تان بر اساس آن عملی انجام گردد. نتایجی که برای تصمیم گیری های پزشکی استفاده می شوند و به عنوان بخشی از سابقه پزشکی شما ثبت می گردند، باید توسط آزمایشگاه یا مرکز حرفه ای پزشکی انجام شده باشند. بنابراین احتمال دارد که پزشک شما آزمایشی را که خود در منزل انجام داده اید قبل از استناد به نتایج آن، تجدید نماید.

    خطاها می توانند به دلیل اشتباهات متحمل در استفاده از تست های خانگی افزایش یابند. این خطاها شامل استفاده از کیت های تاریخ مصرف گذشته تا نگهداری ناصحیح تا خطا در چگونگی انجام آزمایش توسط شما هستند. اشتباهات در پروسه آزمایشات اغلب شامل چگونگی جمع آوری نمونه، زمانی از روز که آن را جمع آوری می نمایید یا چگونگی دقت شما در زمان آزمایش (عدم انتظار کافی یا انتظار بیش از حد پیش از خواندن نتایج) می باشند. حتی تاثیر داروهایی که شما مصرف می کنید نیز ممکن است با نتایج تداخل کرده و به عنوان منبع خطا باید به آن توجه شود.

    با احتمال اینگونه خطاهای مختلف، پزشک شما به احتمال زیاد خواهان تایید نتیجه تست خانگی تان جهت اطمینان از اعتبار آن پیش از شروع هر نوع از عملیات و درمان، می باشد. درحالیکه پروسه های پیگیری بر اثر نتایج اشتباه آزمایشات خانگی می تواند به سادگی ناجور باشند، دیگر ازمایشات ممکن است پرهزینه یا دارای عوارض جدی باشند. به همین دلیل است که پزشک اغلب تجدید آزمایش را انتخاب خواهد کرد حتی یک آزمایش بارداری خانگی به ظاهر آسان و راحت

    دکتر نیکولز بیان می دارد که "بسیاری از مواقع نتایج تست های حاملگی ممکن است نامعتبر باشند". "این امر معمولاً به سبب اشتباه افراد در انجام دادن آین آزمایش است" مطالعات یافته اند که 1 از هر 4 زن آزمایش حاملگی خطی سنتی را غلط خوانده اند، که در آن کاربر ظاهر یک خط رنگی را جهت تشخیص اینکه آیا تست مثبت است یا منفی مورد ارزیابی قرار می دهد.

    تست های خانگی برای داروهای ضدانعقادی را که در نظر بگیریم، دکتر نیکولز بیان می دارد که متخصیان بالینی درباره آزمایشاتی که داروهایی مانند وارفارین (COUMADIN) را پایش می کنند، بخاطر پیامدهای اقدامات با توجه به یک نتیجه غلط، نگران و عصبانی شده اند. اگر عدد اشتباهاً پایین باشد، درمان ناکافی می تواند باعث لخته شدن خون شود. اگر عدد اشتباها بالا باشد، درمان می تواند سبب کبودی و خونریزی داخلی گردد. به همین دلیل، در بعضی موسسات انجام آزمایش به بیماران آموزش داده می شود، که سپس توسط متخصص بالینی جهت اطمینان از اینکه بیماران قادر به انجام کامل آزمایش در منزل توسط خودشان می باشند، مورد بررسی قرار می گیرد.

  • حفاظت از مصرف کنندگان

    بعضی تولید کنندگان تستهای خانگی را در اینترنت ترویج می کنند. این می تواند مخاطره آمیز باشد، مگر اینکه شما آگاه باشید درباره اینکه کدام آزمایشات و سایت ها قانونی و مشروع است و کدامیک جعلی می باشند. مصرف کنندگان باید مراقب کیت های آزمایشات خانگی تایید نشده ای باشند که ممکن است در اینترنت یا در مجلات تبلیغ شوند.

    اداره غذا و داروی آمریکا، که بازار آزمایشات خانگی را تنظیم می کند، تولیدکنندگان تست های خانگی را ملزم به اخذ فرآیند تاییدیه سخت پیش از ورود به بازار می نماید. برای مثال تولیدکنندگانی که خواهان تایید آزمایشات آنها برای استفاده در منزل هستند باید اثبات نمایند که مصرف کنندگان می توانند نتایجی را بدست آورند که قابل مقایسه با آنهایی است که در آزمایشگاه های حرفه ای بدست می آیند.

    علاوه بر این، تولید کنندگان باید برای برچسب گذاری پیشنهادی خود تحت بازبینی شدیدی قرار گیرند. یک موضوع مهم در بازبینی این است که آیا دستورالعمل ها به صورت واضح اطلاعات را به مصرف کننده منتقل می کنند و طوری که منجر به اعمالی شود که باعث ارتقای سلامت شخصی یا عمومی و به حداقل رساندن بیماری گردند.

    این صفحه اینترنتی FDA دارای نکات و هشدارهایی در ارتباط با خرید آنلاین محصولات پزشکی است.

  • انتظار چیست: آینده آزمایشات خانگی

    در طول چند دهه گذشته، مراقبت های سلامتی بیشتر غیر متمرکز گشته اند. مارک هوگز، نایب رئیس و سخنگوی شرکت تحلیل های تجاری (Enterprise Analysis Corporation) در Stamford CT بیان می دارد که این تغییر به این معنی است که بازار آزمایشات خانگی -- که رشد فوق العاده ای در فروش جهانی داشته است-- به رشد خود ادامه خواهد داد. در حقیقت، بر اساس تحقیقات BCC، انتظار می رود که فروش آزمایشات غربالگری سلامت در منزل بیش از 31% بین سالهای 2012 تا 2017 رشد داشته و به رقم فروش جهانی 24.2 میلیارد دلار برسد.

    هوگز بیان می دارد که "فناوری قالب آزمایشات را جهت انجام، راحت تر و دقیق تر خواهد ساخت". " بازارهای وسایل تشخیصی و نظارتی گسترش خواهند یافت؛ ما همچنین می توانیم شاهد افزایش آزمایشهایی برای غربالگری بیماریهای مزمن نیز باشیم".

    و آزمایشات نسل اول، مانند زمان پروترومبین (جهت نظارت بر ضد انعقادها) منتهی به دستگاه های نسل دوم و سوم ارتقاء یافته خواهند شد.

    نیکولز میگوید "یکی از بزرگترین فواید [ دستگاه های پزشکی خانگی که وضعیت بیماری را پایش می کنند]، قابلیت اتصال می باشد. "این دستگاه ها کاملاً بدون سیم نمی باشند اما بیشتر آنها می توانند داده ها را ذخیره کرده و روندهای سلامت فرد را نشان دهند.

    در آینده، ممکن است پزشک شما قادر باشد این وسایل را به کامپیوتر متصل کرده و نتایج شما را تحلیل نماید. یا ممکن است بتوانید از دستگاه هایی استفاده کنید که با کامپیوتر یا تلفن همراه شما همگام شده و آنها را وا می دارد که به شما به صورت منظم یادآوری کنند تا نتایج خود را بخوانید. محققین اپلیکیشن ها و وسایلی را طراحی کرده اند که با گوشی های همراه برای اندازه گیری فشار خون یا خواندن نوار قلب کار می کنند. با تاییدیه FDA، ممکن است گوشی های همراه هوشمند برای بسیاری از آزمایشات در آینده نزدیک استفاده شوند. محققان اپلیکیشن ها و وسایل جانبی را که خون، نمونه های بزاق یا ادرار را برای کلسترول، HIV، سل، مالاریا و دیگر بیماریها تحلیل می کنند، طراحی کرده اند. در نهایت، آزمایشات خانگی ممکن است قادر به ارسال مستقیم نتایج به پزشک تان به همان شیوه ای که در پیامک انجام می شود، باشند.

    موضوع بعدی آموزش مصرف کننده است. دکتر نیکولز بیان می کند "درباره نسخه دارویی فکر کنید که باید چهار مرتبه در روز مصرف کنید" و "دفعاتی که مصرف آن را فراموش کرده اید."
     

    او اضافه می کند، "اما برای آن دسته از بیمارانی که توسط متخصص بالینی خود بخوبی آموزش دیده اند"، آن [آزمایش خانگی] می تواند یک موهبت باشد."

  • خریدار آگاه باش!

    آزمایشات خانگی راهی را به شما برای آزمایش وضعیت های پزشکی در حریم خصوصی منزل خود شما و نظارت بر شرایط مزمن پیشنهاد میکند.  بهر حال اگر از آزمایشات خانگی استفاده می کنید، با پیروی از دستورالعمل های زیر، ازخود در برابر آزمایشات قلابی، نتایج اشتباه و عدم آموزش کامل خود محافظت نمائید.

    اطمینان حاصل کنید که آزمایشی را که خرید می نمائید توسط FDA تأئید شده باشد. FDA تولید کنندگان را ملزم می کند که کنترل های دقیقی بر کیفیت، دقت و صحت داشته باشند (برای توضیحات بیشتر درباره این اصطلاحات، تست های آزمایشگاهی به چه اندازه مطمئن هستند؟ را ببینید.) تست های خانگی تأئید شده همچنین باید واجد شرایط برچسب گذاری FDA نیز باشند.

    تاریخ انقضاء را بررسی نمایید. آزمایشی را که تاریخ انقضای آن گذشته است نخرید. مواد شیمیایی درون آزمایش ممکن است اثربخشی خود را از دست داده و نتایج معتبر نباشد.

    توضیحات بسته بندی را در خصوص مکان و چگونگی نگهداری کیت آزمایش انجام دهید. کیت های آزمایشی حساس به حرارت را در مکانهای با دمای بالا قرار ندهید، مانند صندوق عقب ماشین یا نزدیک به رادیاتور و گرمکن. برخی آزمایشها ممکن است به رطوبت حساس باشند و نباید در مکانهای با رطوبت بالا مانند حمام رها شوند.

    پیش از انجام آزمایش نکات احتیاطی ویژه را مورد توجه قرار داده و دنبال نمایید. برای مثال، بررسی کنید چه زمانی ( صبح یا عصر) و تحت چه شرایطی (ناشتا، بدون فعالیت بدنی و غیره) آزمایش باید انجام شود.

    آزمایش را دقیقا مانند دستورالعمل انجام دهید. اگر شما پرسشی یا تردیدی در مورد نحوه استفاده از آزمایش دارید، صحبت با پزشکتان را مورد توجه قرار دهید. اگر شما نگرانیهای امنیتی و در ارتباط با حریم خصوصی دارید، با شماره تلفن راهنمای 800 مندرج بر بروشور تماس بگیرید.

    اطمینان حاصل نمایید که شما معنی نتایج آزمایش را متوجه می شوید و بر اساس آنها چه اقدامی باید انجام دهید. اگر مطمئن نیستید، با شماره های راهنمایی که تولید کننده فراهم کرده است یا با پزشک خود تماس بگیرید. FDA تولیدکنندگان را تشویق به فراهم آوردن مشاوره حرفه ای و خدمات پشتیبانی از طریق شماره تلفن 800 نموده است.

    اگر شما هر نوع پرسش یا نگرانیهایی درباره قانونی بودن محصول یا درباره اینکه آیا عوارض منفی همراه با این وسیله می باشد، دارید با پایگاه اطلاعاتی تجربیات دستگاهی تولید کنندگان و کاربران (MAUDE) تماس بگیرید. جستجوی آنلاین نیز در دسترس است. شما می توانید پایگاه داده ای دستگاههای پزشکی FDA را برای  که دارای نقص بوده یا باعث مرگ یا آسیب جدی شده اند، جستجو نمائید.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر برای مصرف کننده، با مؤسسات زیر تماس بگیرید. اینها لینکهای عمومی هستند که برای اطلاعات مرتبط به جستجوی بیشتری نیاز است:

مشاهده منابع

NOTE: This article is based on research that utilizes the sources cited here as well as the collective experience of the  Editorial Review Board. This article is periodically reviewed by the Editorial Board and may be updated as a result of the review. Any new sources cited will be added to the list and distinguished from the original sources used. To access online sources, copy and paste the URL into your browser.

Source Used in Current Review

Gnoth, C. and Johnson, S. (2014 July). Strips of Hope: Accuracy of Home Pregnancy Tests and New Developments. Geburtshilfe Frauenheilkd. Available online at http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4119102/. Accessed on 12/15/2015.

Hynes, V. (2013 Feb 19). The Trend Toward Self Diagnosis. Canadian Medical Association Journal. Available online at http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3576458/. Accessed on 12/15/2015.

(2014 December 10, Updated). How You Can Get the Best Results With Home Use Tests. U.S. Food and Drug Administration. Available online at http://www.fda.gov/MedicalDevices/ProductsandMedicalProcedures/InVitroDiagnostics/HomeUseTests/ucm125664.htm. Accessed on 12/15/2015.

(2014 June 05, Updated). U.S. Food and Drug Administration. Hepatitis C. Available online at http://www.fda.gov/MedicalDevices/ProductsandMedicalProcedures/InVitroDiagnostics/HomeUseTests/ucm125785.htm. Accessed on 12/15/2015.

(2015 October 16, Reviewed). HIV/AIDS Home Tests. Centers for Disease Control and Prevention. Available online at http://www.cdc.gov/hiv/testing/hometests.html. Accessed on 12/15/2015.

Byrne, S. (2015 August 11). Do-it-yourself Health Screening Tests That Are Worth the Money. Consumer Reports. Available online at http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/08/do-it-yourself-health-screening-tests/index.htm. Accessed on 12/15/2015.

Topol, E. J. (2015 January 09). The Future of Medicine is in Your Smartphone. Wall Street Journal. Available online at http://www.wsj.com/articles/the-future-of-medicine-is-in-your-smartphone-1420828632. Accessed on 12/15/2015.

(2014 March 19). Pocket diagnosis: App turns any smartphone into a portable medical diagnostic device. Science Daily. Available online at http://www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140319103612.htm. Accessed on 12/15/2015.

(2014 January). Direct to Consumer Genetic Tests. Federal Trade Commission. Available online at http://www.consumer.ftc.gov/articles/0166-direct-consumer-genetic-tests. Accessed 12/18/2015.

منابع مورد استفاده در بررسی‌های قبلی

Mark Hughes and Joseph Keane, Enterprise Analysis Corporation, Stamford, CT. Interviews: 7/3/01 and 7/2/01.

James Nichols, PhD, Baystate Medical Center, Springfield, MA. Interview: 6/21/01.

Farley, Dixie. In-Home Tests Make Health Care Easier. FDA Consumer. December 1994. Available online at http://www.fda.gov/bbs/topics/CONSUMER/CON0292f.html.

Frost and Sullivan; cited in "Home Tests" by Deborah Shelton for amednews.com. Available online at http://www.ama-assn.org/sci-pubs/amnews/pick_99/feat0405.htm.

International Workshop on the Standardization of Whole Blood Coagulation Devices (transcript). August 13, 1999. Sponsored by the Department of Health and Human Services, the FDA, the Center for Devices and Radiological Health (CDRH), and the College of American Pathologists (CAP). Report available on the FDA website as a PDF at http://www.fda.gov/cdrh/ode/wbcw-transcript.pdf or from Miller Reporting Company, Inc., 507 C St. NE, Washington, DC 20002.

Kurtzweil, P. Internet Sales of Bogus HIV Test Kits Result in First-of-Kind Wire Fraud Conviction. FDA Consumer 1999. Available online at http://www.fda.gov/fdac/departs/1999/499_irs.html.

Weissman DW. Over-the-Counter Test Sales Are a Growing Market. Laboratory Industry Report 2001;X(2):9. Additional information available at: Diagnostic Testing and Technology Report, Feb 2001. Enterprise Analysis Corporation.

Kibak P. The Outlook on Home, Direct Access Testing: Are Consumers Ready to Manage Their Health? Clinical Laboratory News. March 2008: Volume 34, Number 3. Available online at http://www.aacc.org/publications/cln/2008/mar/Pages/cover2_0308.aspx. Accessed April 2008

Morago, Greg. Over-the-counter DNA home-test kits have hit the market. Lifebeat.com. The Providence Journal. Available online at http://www.projo.com/lifebeat/content/home_dna_test_12-26-07_DO8CMJB_v4.10ab70e.html. Accessed June 2011.

Emery J. Stephans, MS, Gerard Conti, MS, Michelle Keane, MBA, and Susan Farber, MBA. Does the Economic Downturn Impact Point of Care? Point of Care. Volume 8, Number 4, December 2009.