تاریخ آخرین بازبینیدر مورخه
تاریخ آخرین اصلاحدر مورخه July 10, 2017.
در تلاش برای کاهش سردرگمی و بهبود مزایای غربالگری سرطان، کالج پزشکان آمریکایی (ACP) اخیرا اصول راهنمایی را برای آزمایش افرادی که هیچ گونه نشانه یا علائمی را نشان نمی دهند یا کسانی که در معرض ریسک متوسط برای پنج نوع اصلی سرطان ها هستند- سینه، تخمدان، پروستات، دهانه رحم و روده- منتشر کرده است. این اصول راهنما در سالنامه پزشکی داخلی همراه با یک مقاله با بررسی چارچوبی برای کمک به پزشکان در مشورت با بیماران درباره ریسک ها، منافع و ارزش غربالگری سرطان منتشر شده است.
ACP در گزارش جدید خود، اصول راهنمای بالینی و شواهد و مدارک مرتبط با نیروی کاری خدمات پیشگیری آمریکا، انجمن سرطان آمریکا، کالج آمریکایی متخصصین زایمان یا امراض زنان، انجمن مطالعات دستگاه گوارشی آمریکا، انجمن اورولوژی آمریکا و ACP، مورد بررسی قرار داد. سازمانها ممکن است از نظر ایده های خود در انواع و تکرار آزمایش برای سرطان متفاوت باشند که می تواند منجر به سردرگمی مصرف کنندگان و پزشکان آنها شود.
این کمیته که "نیروی کاری مراقبت با ارزش بالا" نامیده می شود، "مراقبت با ارزش بالا" را بعنوان انتقال خدمات ارائه کننده مزایا و منافع تعریف می کند که آسیب ها و هزینه های آنها را ارزشمند می سازد. ACP در گزارش خود اشاره می کند که از پزشکان می خواهد بر آزمایشاتی تمرکز کند که موجب بهبود سلامتی، اجتناب از آسیب ها و از بین بردن رویه های نادرست شود.
هر دو حالت غربالگری خیلی زیاد یا خیلی کم سرطان موجب نگرانی متخصصین حوزه سلامت است. غربالگری برای گروههای خاصی پیشنهاد شده است زیرا می تواند مزایای تشخیص اولیه سرطان را در زمانی که قابل درمان است، داشته باشد. اما آزمایش زیاد یا در افراد با ریسک پایین سرطان می تواند احتمال ایجاد آسیب را افزایش دهد.
برخی از آسیب های ناشی از غربالگری می تواند ناشی از نتایج مثبت کاذب باشد که ممکن است به اشتباه نشانگر وجود بیماری باشد. این می تواند موجب نگرانی و آزمایشات پیگیری غیرضروری باشد. آزمایش می تواند همچنین منجر به درمان غیرضروری شود. برای مثال، غربالگری سرطان پروستات با آزمایش PSA می تواند برخی از تومورهایی را شناسایی کند که ممکن است هرگز موجب تهدید برای سلامت نباشد. به این دلیل است که ACP در تلاش برای ایجاد تعادل مابین غربالگری کافی و متوازن است.
به گفته واین جی. رایلی، "ACP خواهان غربالگری هوشمند با مطلع ساختن افراد در مورد مزایا و معایب غربالگری و ترغیب آنها برای غربالگری در زمان مناسب، در فواصل زمانی مشخص و با آزمایش صحیح است." "بیشتر افراد فاقد اطلاعاتی در مورد ارزیابی غربالگری هستند. تحقیق و بررسی های مستمر نشان داده است که بیماران و بسیاری از پزشکان بر مزایا بیشتر از معمول تاکید کرده و از آسیب های محتمل غربالگری سرطان ناآگاه اند."
گزارش ACP با اصول راهنمای دیگر منتشر شده در چند سال گذشته برای پنج نوع سرطان هم راستا است. موارد زیر در بین ملاحظات کلیدی برای افراد دارای ریسک متوسط هستند:
سرطان سینه:
-زنان بین سنین 40 تا 49 سال: مزایا و معایب غربالگری ماموگرافی را با یک پزشک مشورت کنید؛ اگر انجام غربالگری انتخاب شود، هر دو سال یکبار آن را انجام دهید.
-زنان بین سنین 50 تا 74 سال: انجام غربالگری هر دو سال یکبار؛ با این حال، برخی از سازمان های حرفه ای به این زنان توصیه می کنند تا ماموگرامی را هر سال انجام دهند (برای بررسی خلاصه موارد، به غربالگری سرطان سینه برای افراد بزرگسال 50 سال و بالاتر مراجعه کنید).
-به جز ماموگرافی، آزمایشات تصویربرداری دیگری (مثل MRI) را برای غربالگری سرطان سینه انجام ندهید.
-زنان با ریسک متوسط کمتر از 40 سال یا بیشتر از 75 سال نباید برای سرطان سینه غربالگری شوند.
سرطان دهانه رحم:
-زنان در ریسک متوسط باید غربالگری را در سن 21 سالگی و با استفاده از آزمایشات Pap بدون آزمایشات HPV هر 3 سال یکبار، آغاز کنند.
-هر 3 سال یکبار برای زنان 30 سال یا بالاتر یا برای کسانی که غربالگری را کمتر از این تعداد ترجیح می دهند، هر 5 سال یکبار ترکیبی از آزمایشات Pap و HPV را انجام دهند. با این حال، اصول راهنمای موقت اخیر از گروهی از متخصصین به نمایندگی از سازمان های حوزه سلامت بیانگر آنست که آزمایش HPV را می توان بعنوان یک گزینه غربالگری بدون آزمایش Pap برای زنان 25 سال و بیشتر پیشنهاد داد. (برای اطلاعات بیشتر در این مورد، به مقاله متخصصین آزمایش hrHPV را بعنوان غربالگری اولیه برای سرطان دهانه رحم توصیه می کنند.)
-هیچ نیازی به آزمایش HPV در زنان کمتر از 30 سال وجود ندارد. عفونت های HPV در این گروه سنی رایج بوده و گاها بدون درمان مرتفع می شود.
سرطان روده:
-زنان و مردان در سنین 50 تا 75 سال باید یکی از روش های غربالگری زیر را انتخاب کنند:
-آزمایش خون مدفوع هر سال
-سیگمویدوسکوپی هر 5 سال
-ترکیب آزمایشات خون مدفوع هر 3 سال یکبار بعلاوه سیگمویدوسکوپی هر 5 سال یکبار
-کولونوسکوپی هر 10 سال یکبار
-برای افراد کمتر از 50 سال یا بیشتر از 75 سال، سرطان روده را بیشتر از این موارد غربالگری نکنید.
سرطان تخمدان:
-غربالگری انجام ندهید- هیچ آزمایش مناسبی در حال حاضر وجود ندارد.
سرطان پروستات:
-مردان 50 تا 69 سال در مورد انجام آزمایش PSA تصمیم می گیرند: با پزشک درباره مزایای احتمالی محدود و آسیب های اساسی غربالگری برای سرطان پروستات با توجه به آزمایش PSA مشورت نمایید. این آزمایش دارای میزان بالایی از نتایج مثبت کاذب است که در گذشته منجر به بسیاری از تغییرات در جراحی هایی شده که ممکن است تضمین نشوند و موجب عوارض جانبی در بسیاری از مردان شوند (مثل نارسایی جنسی و عدم خودداری جنسی).
-غربالگری برای سرطان پروستات را با استفاده از آزمایش PSA و بدون بررسی های کامل و انتخاب مشخص غربالگری، انجام ندهید.
-غربالگری برای سرطان پروستات با استفاده از آزمایش PSA برای مردان کمتر از 50 سال یا بیشتر از 69 سال یا برای افرادی با امید به زندگی کمتر از 10 سال، توصیه نمی شود.
-غربالگری PSA در ارتباط با معاینه مقعد می تواند دارای مزایای گسترده ای باشد.
معرفی آزمایشات غربالگری جدید سرطان و ارزیابی های مجدد از موارد موجود می تواند برای مصرف کنندگان گیج کننده باشد. آزمایشگاهها خلاصه ای از موارد آزمایشات غربالگری را منتشر می کند که غربالگری سرطان و ریسک ها و منافع دربرمی گیرد. با تغییرات عمده در اصول راهنمای اعلام شده، آزمایشات با گزارش آنها، خوانندگان را به روز نگه می دارند.
منابع
Timothy J. Wilt, MD, MPH; Russell P. Harris, MD, MPH; Amir Qaseem, MD, PhD, MHA; et al. Screening for Cancer: Advice for High-Value Care From the American College of Physicians. Annals of Internal Medicine, 2015. May 19. 162(10):718-725. Available online at http://annals.org/article.aspx?articleid=2294149 through http://annals.org. Accessed May 25, 2015.
(May 19, 2015) American College of Physicians Releases High Value Care Screening Advice for Five Common Cancers. Available online at https://www.acponline.org/newsroom/hvc_cancer.htm?hp through https://www.acponline.org. Accessed May 25, 2015.