تاریخ آخرین بازبینیدر مورخه
تاریخ آخرین اصلاحدر مورخه July 10, 2017.
در ژانویه، اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، اولین آزمایش ژنتیک بر پایه خون را برای هدایت درمان یک نوع شایع سرطان ریه با عنوان سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) تأئید نمود. به صورت سنتی، نمونه های بافت سرطانی که لازم است مورد آزمایش قرار گیرند از طریق روش های بیوپسی حاصل می شوند. تکنیک آزمایشی اخیراً تأئید شده مبتنی بر این اصل است که تمام سلول های در حال رشد، نظیر سلول های سرطانی، DNA به درون خون رها می کنند. DNA موجود در خون را می توان بجای بافت توموری مورد آزمایش قرار داد. این تکنیک اغلب با عنوان "بیوپسی مایع" مورد اشاره قرار می گیرد، بعلت اینکه  برای سنجش نیاز به عمل تهاجمی برای کسب یک نمونه بافتی جامد ندارد.
آزمایش جدیداً تأئید شده، DNA را مورد سنجش قرار می دهد که از تومورهای بیماران NSCLC در خون وارد شده و به دنبال ناهنجاری هایی می گردد که می توانند نشان دهند که تومور با احتمال بالاتر به دارویی با عنوان ارلوتینیب پاسخ می دهد. این نوع آزمایش با عنوان یک ازمایش "تشخیصی همراه" نامیده می شود به دلیل آنکه بعنوان روشی برای هدایت یک درمان دارویی خاص در نظر گرفته می شود.
جهش هایی در یک ژن با عنوان گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EFGR) در 10 تا 20% NSCLCs موجود می باشند. EFGR پروتئینی است که بر سطح سلول هایی یافت می شود که رشد، تقسیم، بقا و مرگ آنها را تنظیم می کند. نقایص خاص با عنوان "جهش های فعال کننده" در ژن EFGR می توانند منجر به افزایش علامت دهی و تکثیر کنترل نشده سلول های سرطانی شوند. ارلوتینیب متعلق به دسته ای از داروها با عنوان بازدارنده های تیروزین کیناز (TKIs) بوده که وارد سلول های سرطانی شده و مانع علامت دهی EGFR می شود و در نتیجه از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.
بیمارانی که مبتلا به سرطان های ریه سلول غیرکوچک بوده که برای جهش های فعال کننده EGFR مثبت هستند ممکن است به ارلوتینیب پاسخ دهند، در حالیکه افرادی که نتیجه منفی دارند، احتمالاً پاسخ ندهند. استفاده از چنین آزمایشاتی جهت کمک به تعیین اینکه چه داروهایی احتمالاً برای یک فرد مؤثر می باشند یا خیر، شکلی از پزشکی شخصی شده بوده و یک روش ملکولی ارزشمند برای درمان سرطان می باشد.
آلبرتور گوتیرز، مدیر اداره تشخیص برون تنی و سلامت رادیولوژی در مرکز ابزارها و سلامت رادیولوژی در یک آگهی مطبوعاتی می گوید، "آزمایش بیوپسی مایع امکان ارائه مراقبت های بهداشتی بسیار فردی شده را برای بیماران فراهم می کنند". "بیوپسی های مایع دارای این پتانسیل می باشند که پزشکان اجازه دهند تا با حداقل روش تهاجمی ممکن، بیمارانی را که تومورهای آنها دارای جهش اختصاصی می باشند، شناسایی کنند."
بر اساس انجمن سرطان آمریکا، سرطان ریه سومین سرطان شایع در بزرگسالان و عامل پیشروی مرگ بر اثر سرطان در بین هر دوی مردان و زنان است؛ حدود 1 از هر 4 مرگ بر اثر سرطان بعلت سرطان ریه می باشند. اکثریت عمده موارد سرطان ریه، تقریباً 80 تا 85%، سرطان ریه سلول غیر کوچک هستند.
ارلوتینیب می تواند بعنوان درمان تنها برای بیماران مبتلا به NSCLC که جهش های فعال کننده را در ژن EGFR دارند، مورد استفاده قرار گیرد. این جهش ها در زنان و غیر سیگاری ها شایعتر هستند. کسب جهش های اضافی که آنها را به داروهایی مانند ارلوتینیب مقاوم می کند، برای تومورهای NSCLC غیرعادی نیست. این یک مزیت دیگر استفاده از بیوپسی مایع می باشد از آنجائیکه در آینده، بیماران آسان تر می توانند برای این جهش های اضافه مورد نظارت قرار گیرند.
منابع
(June 1, 2016) U.S. Food and Drug Administration. FDA Approves First Blood Test to Detect Gene Mutation Associated With Non-Small Cell Lung Cancer. Available online at http://www.fda.gov/NewsEvents/Newsroom/PressAnnouncements/ucm504488.htm. Accessed June 10, 2016.
(June 1, 2016) Genomeweb. Roche Liquid Biopsy Test First to Garner FDA Approval. Available online at https://www.genomeweb.com/pcr/roche-liquid-biopsy-test-first-garner-fda-approval. Accessed June 10, 2016.
(May 16, 2016) American Cancer Society. What Is Non-Small Cell Lung Cancer? Available online at http://www.cancer.org/cancer/lungcancer-non-smallcell/detailedguide/non-small-cell-lung-cancer-what-is-non-small-cell-lung-cancer. Accessed June 10, 2016.
(May 16, 2016) American Cancer Society. Key Statistics For Lung Cancer. Available online at http://www.cancer.org/cancer/lungcancer-non-smallcell/detailedguide/non-small-cell-lung-cancer-key-statistics. Accessed June 11, 2016.